هواپیماهای عمود پرواز نسل جدیدی از پرندهها هستند که به صورت عمودی و بدون شتاب گرفتن از باند فرودگاه، پرواز میکنند.
نسل جدیدی از پرندههای به پرواز درآمده ، متعلق به "دارپا" بوده و قابلیتهای پرواز عمودی را از خود نشان داده اند. سازمان تحقیقات دفاعی ایالات متحده آمریکا "دارپا" طرح جدید از هواپیمای عمود پرواز خود را معرفی کرده است؛ طرح مذکور قابلیتهای عمود پروازی را داشته و مورد تأیید بوده است.
دارپا (DARPA) به تازگی با کمک شرکت علوم هواییAurora، هواپیمایبدون خلبانی توسعه داده که به صورت عمودی پرواز نموده و فرود می آید. تولید جدید X-plane با نام کمپانی یاد شده می تواند به سرعت 741 کیلومتر در ساعت برسد. همچنین این وسیله تحمل وزن 4500 تا 5500 کیلوگرم که چیزی حدود 40 درصد از فضای داخلی هواپیما را پر می نماید را نیز دارد. این وسیله قادر است 3 مگاوات (4 هزار اسب بخار) قدرت الکتریکی تولید نموده و از آن برای حرکت 24 فن موجود در بال ها بهره بگیرد.
دارپا شرکت تولید کننده این محصول گزارش داد: رقم یاد شده معادل میانگین خروجی توربین های بادی است. این سازمان همچنین ابراز خوشنودی نموده که این طراحی پیشرفته را می توان در دیگر هواپیماها نیز به کار گرفت.
کمپانی سازنده این هواپیما اعلام داشته این محصول تا سال 2018 میلادی عملیاتی خواهد شد . سازمان مطالعاتی دارپا اعلام کرد: طرح هواپیمای VTOL طرح و کارایی و همچنین بازده پروازی بالایی دارد.
مدیر برنامه دارپا "اشیش باگای" در این زمینه اظهار داشت: این سبک پرواز، روشی بسیار نوین است. شرح آن بسیار چالش برانگیز است؛ اما پتانسیل به حرکت در آوردن سوزن تکنولوژی را به دورترین نقطه دارد و فرصت های بزرگی برای دیگر پرواز های عمودی و محصولات هوانوردی فراهم می کند. حمل بار مفید حداقل 40 درصد از وزن ناخالص خود را داشته باشد.
سرعت این هواپیما میتواند به ۳۰۰ تا ۴۰۰ گره برسد. انتظار میرود که خود هواپیما در حدود ۱۰,۰۰۰ پوند (۴,۵۳۵ کیلوگرم ) وزن داشته و باری با وزن ۴,۰۰۰ پوند ( ۱,۴۱۸ ) کیلوگرم را جا به جا کند.
مرکز تحقیقاتی "آوروا" در این طرح از نوآوری جدید "24 روتور الکتریکی استفاده کرده که توانایی پرواز با سرعت بالا تیک آف و کندینگ آسان را به این پرنده میدهد. این پروژه در فاز دوم به ارزش 90 میلیون دلار معادل تقریباً 300 میلیارد تومان در قالب آزمایشات پروازی در سال 2018 کلید خورده و تحقیقات بیشتر ادامه دارد.
این هواپیما همانطور که مدیر طرح گفته کم مصرف، مستقل از "باند" و عملیاتی است و این پلان مذکور یک بستر جدید برای "هواپیماهای عمود پرواز" نسلهای آینده خواهد بود.
هواپیمای "ایکس پلان" سازمان تحقیقات دفاعی ایالات متحده آمریکا دارای دو موتور "ای 1107 سی" و همچنین سه ژنراکتور تولید برق شرکت "هانی ول" است و از 3 مگاوات برق برای پرواز استفاده میکند.
"دارپا" در ژانویه سال 2016 طرح جدید هواپیمای عمود پرواز خود را ارائه کرد که در این طرح نمونه اولیه هواپیما آماده پرواز شده و تست اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
طرح فعلی شرکت دارای دو بال بزرگ در عقب بوده و دو بال کوچک را در جلو دارد و یک بال فرعی در قسمت فوقانی قرار گرفته و موتور توربو آن 3 مگاوات برق را برای پرواز و انرژی این بالها تأمین میکند.
حضور هواپیماهای عمود پرواز نسل جدید در شرایط فعلی با توجه به اهمیت انرژی حائز اهمیت خواهد بود و تولید برقی با توجه به کاهش انرژی فسیلی در جهان یک مزیت در ساخت هواپیما است.
.: Weblog Themes By Pichak :.